1.
KONTRA DUA
DUNIA
Kedaerahan manusiawi dan haiwani,bersatu dalam
gejolak nafsu dan tamak haloba.
Tetapi amat terasing didalam cita.
Tiada perlunya kejituan faham didalam mentafsir seluruh alam didunia haiwani.
Cukuplah sekadar mengenal manakah batuan dan manakah daunan untuk santapan.
Visinya hanya satu, makan dihari ini untuk hidup dihari ini.
Sihat dihari ini untuk berseronok dihari ini. Tiada jasa yang dituntut, tiada budi yang diharap.
Tiada perlunya kejituan faham didalam mentafsir seluruh alam didunia haiwani.
Cukuplah sekadar mengenal manakah batuan dan manakah daunan untuk santapan.
Visinya hanya satu, makan dihari ini untuk hidup dihari ini.
Sihat dihari ini untuk berseronok dihari ini. Tiada jasa yang dituntut, tiada budi yang diharap.
Tiada toleransi sebagai perantara penyambung antara budi dan jasa.
Kedaerahan manusiawi dan haiwani amat berkontradikasi
Unsur budi, unsur jasa, unsur toleransi yang tiada nilainya di dunia haiwani
Itulah unsur wahid yang menjadi asasi didalam
pembinaan tamadun manusiawi.
2.
PERSONALITI
Pengenalan adalah imej yang menggambarkan objek.
Putaran penginterpretasian pengkaji akan berlegar dititik ini.
Pertama dalam proses interpretasi tentunya pada mencari nilai.
Putaran penginterpretasian pengkaji akan berlegar dititik ini.
Pertama dalam proses interpretasi tentunya pada mencari nilai.
Dan nilai personal seringkali dikaitkan dengan
selimut penampilan.
Hulurkan suatu pertanyaan kedalam diri kenapa disembunyikan segunong curahan keringat yang telah dihulur semata kerana teringat pepatah nenda
"Masuk bakul angkat sendiri".
Hulurkan suatu pertanyaan kedalam diri kenapa disembunyikan segunong curahan keringat yang telah dihulur semata kerana teringat pepatah nenda
"Masuk bakul angkat sendiri".
Pepatah rang tua bukan instrumen untuk menafsir
kelakuan organisasi.
Jalur kedua dalam putaran interpretasi berkisar dipautan komitmen.
Jalur kedua dalam putaran interpretasi berkisar dipautan komitmen.
Yang menjalin bertali-temali bersama cetusan idea,pembinaan gagasan, penstrukturan
perancangan, kepelbagaian teknik dan strategi, pelan alternatif, dan tiada
terkesamping isu wahid yang bernama VISI.
Kapal akan hanyut di samudera membadai kalau nakhoda tiada berkompaskan destinasi akhirnya
Daratan mana?,pelabuhan mana?biduk ini harus
berlabuh.
Proses interpretasi akan terus melungsur melihat pada kesan dan bekas yang ditinggalkan sebagai buah tangan pemainnya.
Disinilah terbinanya sebuah istana bernama personaliti.
Personaliti tiada terpamer digaleri eksklusif mahupun awam, personaliti adalah bebas daripada proses transaksi dipasaran.
Tiada jualbeli pada sebentuk cincin bernama personaliti.
Ia perlu
dicari dan dihayati.
3.
AKU INGIN
MENJADI JUTAWAN
Pesan seorang teman.Rebutlah habuan kurniaan
tuhan.
Tetapi kau ingatlah pesan ini.
Jangan kau lupa hulurkan sumbangan pada bani insan
yang serba kekurangan.
Jangan kau gusar,khazanah tuhan tidak
bersempadan,didunia yang luas terbentang.
Sedikit sumbangan tidak mengurangkan.
Kau teruskan pencarian tanpa bosan,dan kau akan
bergelar jutawan selagi tidak meminggirkan pesan ini.Ketika kau disini,dialam
sekolah ini,kau asuhlah mindamu berfikir ke hadapan.
Kau nyatakan pada minda mu aku ingin menjadi
jutawan.
Kau tekuni pelajaran,kau terus timba ilham.
Minda mu terus aktif,ia kian kreatif,fikir mu
kian tajam,pelajaran mu kian cemerlang.
Kawan mu masih dibaluti kekelaman,namun diri mu
terus dihadapan.
Ingatlah kawanku,inilah pedoman,janganlah kau bosan jadikan minda mu sebagai teman.Ia tiada akan curang kepada mu selaku Tuan.Ia akan terus bekerja,hingga kau bergelar jutawan.
Ingatlah kawanku,inilah pedoman,janganlah kau bosan jadikan minda mu sebagai teman.Ia tiada akan curang kepada mu selaku Tuan.Ia akan terus bekerja,hingga kau bergelar jutawan.
4.
SYAIR : KITA SUDAH
BERJAYA
Sekolah
Ini Telah Berjaya.
Setelah Penat Kita Berusaha.
Setiap Masa Fikirkan Caranya.
Tingkatkan 5a Itulah Agenda.
Setelah Penat Kita Berusaha.
Setiap Masa Fikirkan Caranya.
Tingkatkan 5a Itulah Agenda.
Syukurlah
Kita Pada Yang Esa.
Usaha Kita Dirahmatinya.
Hendaklah Kita Tingkatkan Usaha.
Ditahun Ini Biarlah Berganda.
Usaha Kita Dirahmatinya.
Hendaklah Kita Tingkatkan Usaha.
Ditahun Ini Biarlah Berganda.
Budak
Kita Terbukti Bertenaga.
Tiada Kurangnya Berbanding Mereka.
Biarlah Kita Tertinggal Lama.
Kini Bangkit Untuk Menebusnya.
Tiada Kurangnya Berbanding Mereka.
Biarlah Kita Tertinggal Lama.
Kini Bangkit Untuk Menebusnya.
Beringatlah
Kita Jangan Lena.
Tahun Ini Penuh Bermakna.
Kalaulah Ada Yang Tidak Kena.
Merosot Kembali Ketempat Lama.
Tahun Ini Penuh Bermakna.
Kalaulah Ada Yang Tidak Kena.
Merosot Kembali Ketempat Lama.
Semua
Kita Mestilah Cakna.
Kerja Dirancang Dengan Sempurna.
Laksanakan Misi Dengan Sebaiknya.
Semoga Kita Kekal Disingahsana.
Kerja Dirancang Dengan Sempurna.
Laksanakan Misi Dengan Sebaiknya.
Semoga Kita Kekal Disingahsana.
5. SYAIR MEMBACA
DAN MENULIS
Kalaulah
kita ingin berjaya.
Pastikan diri pandai membaca.
Pandai menulis begitulah juga.
Jangan melewati darjah tiga.
Pastikan diri pandai membaca.
Pandai menulis begitulah juga.
Jangan melewati darjah tiga.
Bersungguh
belajar menulis membaca.
Peringkat awal tekunlah mengeja.
Mahirkan diri dengan sukukata.
Nescaya nanti mahir membaca.
Peringkat awal tekunlah mengeja.
Mahirkan diri dengan sukukata.
Nescaya nanti mahir membaca.
Pabila
mahir menulis membaca.
Sertailah acara pertandingan bercerita.
Pidato,sajak,juga serupa.
Ia melatih pintar berbahasa.
Sertailah acara pertandingan bercerita.
Pidato,sajak,juga serupa.
Ia melatih pintar berbahasa.
Diatas
kertas ilmu tersurat.
Tersusun ia didalam ayat.
Bercermatlah membaca dan mencatat.
Barulah mencapai ilmu dihajat.
Tersusun ia didalam ayat.
Bercermatlah membaca dan mencatat.
Barulah mencapai ilmu dihajat.
Selesai membaca dan
mencatat.
Lihatlah soalan,cubalah menjawab.
Pastikan ia tiada cacat.
Hafalkan ia supaya ingat.
Lihatlah soalan,cubalah menjawab.
Pastikan ia tiada cacat.
Hafalkan ia supaya ingat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan